Case: Het Residentie Orkest.

De zoektocht naar een nieuwe generatie muziekliefhebbers

Hoe wordt klassieke muziek relevant voor een nieuwe generatie muziekliefhebbers?

  Samen met het Residentie Orkest zijn we continu op zoek naar relevantie van klassieke muziek. Hoe kunnen we een nieuwe generatie hiervoor interesseren? Deze vraag nemen we mee als uitgangspunt voor het ontwikkelen van een organische merkstrategie. De verschillende doelgroepen worden in kaart gebracht en krijgen hun eigen specifieke aanpak. Hoe komen ze met het merk Residentie Orkest in aanraking en hoe kunnen we ze daar boeien. Hieronder gaan we dieper in op het product en de campagne die we hebben ontwikkeld: de Masterclassics. Lees hoe merkmanagement het product versterkt 

Masterclassics: Een product-merk combinatie

De opdracht: Bereik de doelgroep 40-65 jaar; Creëer een interessant submerk en een hierbij passende vorm; Ontwikkel een concept, content en een campagne die aansluit bij de belevingswereld van deze doelgroep. De doelgroep enthousiasmeren via een kleine omweg

Met Masterclassics hebben we het product klassieke muziek verrijkt met een interessante randprogrammering rondom de uitvoering van een geselecteerd muziekstuk. Deze randprogrammering gebruiken we om te laten ervaren wat klassieke muziek voor je kan betekenen: het kan je aanzetten tot het maken van keuzes, het kan je vervoeren, het kan je kracht geven, het kan je aansporen tot denken…. Kortom via een omweg is klassieke muziek wél  inspirerend is voor deze doelgroep!   Inmiddels is de verandering die in gang is gezet met dit energieke product zichtbaar: een bredere groep uit de samenleving vindt zijn weg naar het Residentie Orkest.

Met relevante content de doelgroep raken.

Voor de Masterclassic 'the big Question' zijn we met Mahler op zoek gegaan naar de grote vragen van het leven. Dit leverde een hele bijzondere avond op.

Bijzondere beelden voor bijzondere avonden.

Juist door hele bijzondere en niet voor de hand liggende beelden te gebruiken proberen we een nieuwe doelgroep te 'triggeren'

Masterclassics Bolero: Rise to the rhythm.

Rondom de uitvoering van Ravel’s Bolero onderzoeken we de kracht van het ritme in de breedste zin van het woord. Samen met het Residentie Orkest ontwikkelde we een breed scala aan activiteiten en content. Van een work-out op de Bolero op het podium van het Zuiderstrandtheater, een ritmelezing van een olympische kampioen schaatsen tot diepte-interviews met verschillende slagwerkers die hun ervaring met ritme delen. Op de avond zelf was er een live sessie van deze verschillende ‘ritmemuzikenten’: The Rhythm Clash. Bij binnenkomst werd het publiek verwelkomd door een drumband en de avond werd afgesloten door een ritmische breakdance show op een remix van de Bolero.   Het concert was ruim van tevoren uitverkocht en het publiek gaf een enorme hoge beoordeling van deze hele bijzondere avond. (Al was het alleen al doordat aan het eind van deze avond de kaarten voor de volgende Masterclassics gul aftrek vond).