Case: Het Residentie Orkest.

De zoektocht naar een nieuwe generatie muziekliefhebbers

Hoe maken we klassieke muziek relevant voor een nieuwe generatie muziekliefhebbers.


Samen met het Residentie Orkest zijn we op zoek gegaan naar relevantie van klassieke muziek bij een nieuwe generatie. Hoe kunnen we ze binden en interesseren. Een vernieuwde visie, nieuwe merkwaarden. Nieuwe producten ontwikkelen. Andere vormen van samenwerken, anders communiceren. Samen met het RO zijn we dit spannende innovatie traject gestart. Op alle fronten zijn we in beweging en langzaam zien we de verandering merkbaar worden. Misschien wel de grootste utdaging in hun 110 jaar bestaan. Niet vreemd dat dit niet zonder horten en stoten gaat. In een klassieke wereld met over het algemeen conservatieve opvattingen is het lastig rocken.


Wat betekende dit concreet? Een volledige nieuwe kijk op communicatie en de communicatietools die we inzetten. Inmiddels gaat een groot deel online. Inzet van Social Media is volkomen ingebed. Meten, Storytelling, klantprofielen, ontwikkelen van service producten en ga zo maar door. Maar ook de zachte kant zoals het ‘aanraakbaarbaar' maken van het Orkest. Dichtbij. In dialoog treden met je potentiele doelgroep. Daarnaast zijn er nieuwe producten ontwikkeld voor de verschillende type muziekliefhebber. En ga zo maar door. We zijn er nog lang niet maar het wordt steeds leuker!


Lees hoe we tot een
passende positionering komen

 

 

 

‘Als we niets doen, is binnen 10 jaar ons huidige publiek gestorven of niet meer in staat te komen.’


Let’s
make them love
music

Wat gebeurt er zoal in een jaar qua communicatie

Samen met de afdeling communicatie hebben we een strak jaarplan. Een vooraf uitgedokterd traject wat met militaire precisie uitgevoerd wordt. In het geval van Residentie Orkest heeft alles te maken met data. En dan bedoelen we in dit geval 'datum'. De opening van het seizoen, wanneer het volgende stuk speelt. Wat we daarvoor aan sociale media campagne doen, hoe we een week ervoor nog even de aandachtskraan openzetten, wanneer de advertenties aangeleverd moeten worden en ga zo maar door. Daarnaast is er nog een hele imago en corporate campagne. Niet specifiek gericht op een bepaalde opvoering maar veel meer het hele verhaal van het Residentie Orkest. Hierbij werken we vaak vanuit thema's.

Maak de orkestleden aanraakbaar

Wat je niet kent eet je niet...Vanuit het thema 'upclose & personal' willen we de orkestleden aanraakbaar en dichtbij voor het publiek maken. Samen met de afdeling communicatie ontwikkelen we manieren om de Musici, en de mens achter de musici te laten zien. Facebook pagina's met persoonlijke beelden en verhalen. Meet en greets. Achter de schermen filmpjes, maar ook gewoon aanwezig zijn in de bar na een opvoering

Jan Willem de Vriend door Maarten Fleskens

Wat betekent dat nou, dirigent zijn van een Toporkest? We vroegen fotograaf Maarten Fleskens om een dagje mee te lopen met Jan Willem de vriend. Beeld zegt zoveel meer als woorden.

Online strategy:

Zoveel mogelijk communicatie via sociale en digitale media, gekoppelt aan een nieuwe site met geavanceerd bestelsysteem. Met de mogelijkheid om op individueel niveau data te filteren om zo een bezoeker zoveel mogelijk tailormade te servicen.

 

Actie: Zeg het met Muziek

Wie zou nou niet willen zeggen dat hij van iemand houd met behulp van een symphonieorkest. Wie wil nou niet gefeliciteerd worden met een liedje gespeeld door het Residentie Orkest?

De uitmarkt als promotie podium

Bekijk interview

Wie zegt dat klassiek muziek altijd serieus moet zijn...?

Specifieke productpromotie.

Er zijn voor de verschillende doelgroepen, verschillende producten ontwikkelt. Iemand die een vrijdagavond uit wil is een ander iemand die graag een strijkkwartet in de grote kerk bezoekt. En weer andere muziekliefhebbers bezoeken liever een wat informelere avond in het Paard van Troje. Elke doelgroep/product heeft zijn eigen taal en media en middelen. Hieronder een voorbeeld van een clipje wat we gemaakt hebben voor Lazy Sunday. Het perfecte zondagochtend gevoel.

Bekijk hier de making of de videoclip Lazy Sunday.

 


Klassiek beleef je live

Symfonische tram